تک نویس

مجری و طراح ؛ صفحات وب و نرم افزارهای اندروید

تک نویس

مجری و طراح ؛ صفحات وب و نرم افزارهای اندروید

سهام عدالت متوفیان ✔ نحوه دریافت و انتقال به وراث متوفی

 

سهام عدالت یکی از سیاست‌های حمایتی و اقتصادی دولت از اقشار مختلف جامعه است. این طرح از دولت نهم آغاز شد و به عنوان نوعی یارانه به وسیله شرکت‌های تعاونی استانی به متقاضیان اختصاص یافت.

طی این سال‌ها، بسیاری از صاحبان سهام عدالت فوت کردند و سهام آنها بلاتکلیف مانده است. با توجه به ارزش روز سهام عدالت بسیاری از وراث افراد متوفی تصمیم دارند این دارایی را انتقال دهند. طبق اعلام رییس سازمان بورس اوراق بهادار فرایند انتقال سهام عدالت متوفیان آغاز و کارگزاری بیدار به عنوان متولی انتقال سهام عدالت به وراث انتخاب شده است. 

به منظور آشنایی وراث از مراحل انتقال سهام عدالت متوفیان در این مقاله به تشریح این امر می‌پردازیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

 

روش های استعلام سهام عدالت متوفیان 

1- ورود یکی از وراث به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به نشانی ddn.csdiran.ir، بخش میز خدمت الکترونیک و استفاده از گزینه ثبت درخواست.در فرم باز شده باید گزینه "درخواست مشاهده پرتفوی متوفی توسط احدی از وراث" انتخاب گردد و منتظر پاسخ از سپرده گذاری مرکزی باشند. فقط افراد سجامی امکان استفاده از این سامانه را دارند. 

 

 

2- سامانه استعلام سهام عدالت به نشانی sahamedalat.ir برای اطلاع از تخصیص سهام عدالت و میزان دارایی هر شخص پایه‌ریزی شده است. با مراجعه به این سایت و ورود کد ملی هر شخص، با دسترسی به شماره همراه وی، می‌توان از اختصاص سهام عدالت وی و میزان آن، آگاهی لازم را کسب نمایید. در صورتی که شخص متوفی مشمول دریافت سهام عدالت باشد، یکی از وراث به نمایندگی از سایرین، می‌تواند برای تقسیم و انتقال سهام عدالت متوفی به کدهای وارثین، اقدامات لازم را انجام دهد.

 

انتقال سهام عدالت متوفیان

در صورتی که متوفی مشمول طرح سهام عدالت بوده و تاریخ فوت ایشان قبل از ۱۳۹۹/۰۵/۰۱ و سهام عدالت ایشان از نوع غیر مستقیم باشد، وراث می‌توانند مراحل انتقال سهام را از طریق کارگزاری بیدار طی کنند. در مرحله نخست وراث باید مراحل قانونی انحصار وراثت را به طور کامل طی کرده باشند. ثبت پرونده‌ی انتقال قهری سهام عدالت متوفی به دو روش حضوری (مراجعه به شعب و دفاتر منتخب پیشخوان دولت طرف قرارداد کارگزاری) و غیر حضوری (ثبت در فرم آنلاین) امکان پذیر می‌باشد. پس از ثبت پرونده و دریافت مدارک و تأیید سپرده گذاری مرکزی مطابق جدول زمان بندی زیر تقسیم سهام عدالت متوفی بین وراث انجام می گردد: 

 

جدول زمان بندی انتقال سهام به وراث

سال فوت سهامدار تاریخ شروع
۱۳۸۴ ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
۱۳۸۵ ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
۱۴۰۰ و به بعد ۱۴۰۲/۱۲/۱۹

 

1- روش غیر حضوری

به سامانه الکترونیکی سهام عدالت کارگزاری بیدار مراجعه کرده و مدارک را بارگذاری کنند. بعد از گذراندن مراحل اداری، سهام متوفی به وراث منتقل می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای بارگذاری در سامانه الکترونیکی سهام عدالت:

  • تصویر اصل و یا کپی برابر اصل گواهی انحصار وراثت یا دادنامه
  • تصویر تمام صفحات شناسنامه متوفی ( در صورت مفقود شدن شناسنامه، کارت ملی و گواهی فوت معتبر )
  • تصویر کارت ملی یا شناسنامه هر یک از وراث

یکی از وراث که سجامی بوده به نمایندگی از سایرین وارد لینک آنلاین به نشانی  https://ebidar.com/sahamedalat/  شده و مدارک فوق را بارگزاری و اطلاعات لازم را وارد نموده و پس از ثبت درخواست مدارک زیر را به نشانی کارگزاری بیدار ارسال نماید.

  • کپی برابر اصل گواهی انحصار وراثت یا دادنامه
  • کپی خوانای تمام صفحات شناسنامه متوفی (در صورت مفقود شدن شناسنامه، تصویر کارت ملی و کپی برابر اصل گواهی فوت)

 

نشانی جهت ارسال مدارک:  تهران، بلوار آفریقا، بعد از چهارراه جهان کودک، کوچه علمی فرهنگی (کمان)، پلاک 17، واحد پذیرش مدارک کارگزاری بیدارکد پستی : 1518734811

نتیجه بررسی مدارک و صحت آن، بعد از طی مراحل قانونی از طریق پیامک به وراث متوفی، اطلاع‌رسانی می‌شود.

 

2- روش حضوری

یکی از وراث که سجامی بوده به نمایندگی از سایر ورثه با در دست داشتن مدارک زیر، به یکی از شعب یا یکی از دفاتر منتخب پیشخوان دولت طرف قرارداد کارگزاری بیدار مراجعه نماید.

  • اصل و یا کپی برابر اصل گواهی انحصار وراثت یا دادنامه
  • اصل و یا کپی برابر اصل تمام صفحات شناسنامه متوفی (در صورت مفقود شدن شناسنامه کارت ملی و گواهی فوت معتبر)
  • تصویر کارت ملی یا شناسنامه هر یک از وراث

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی